Mari Kaasmaalaskonna Nõukogu vastus Venemaa Välisministeeriumi reageeringule
Europarlamendi Marimaa-resolutsiooni küsimuses
26.05.2005
Peab ütlema, et välisministeeriumi hinnang normaalne olukord
Marimaal valitseva situatsiooni kohta oli täiesti etteaimatav. Ja seda
mitmel põhjusel.
Vene diplomaadid püüavad maailma avalikkuse ees säilitada oma renomeed.
Neile anti ülesanne kuidagi reageerida, tehes seda Venemaa ja EL edasise
koostöö kontekstis, ja enam-vähem said nad selle ülesandega ka hakkama.
Neid kästi päästa Venemaa imidž ja nad ei osanud muud targemat teha kui
siduda Marimaa probleemid Baltimaades elava vene vähemuse probleemidega.
Kuid tegelikult langes Välisministeerium löögi alla põhjendamatult.
Soome-ugri vähemuse probleeme pole võimalik lahendada ainult diplomaatiliste
trikkide abil. Kogu soome-ugri temaatika esilekerkimine on juba ise üsna
sümptomaatiline nähtus, liiga mitmetahuline selleks, et talle läheneda
ainult oma maa imidži säilitamise aspektist. Tõeks osutub hoopis vastupidine:
nimelt sõltub kogu imidži säilitamine sellest, kas soome-ugri piirkondade
kaitseks otsustab riik rakendada edasilükkamatuid meetmeid või mitte.
Venemaa soome-ugri elanikkonna põhiline erinevus Baltimaade vene vähemusest
on see, et elatakse oma põlisel territooriumil. Soome-ugrilased on põliselanikkond
ja osa nendest moodustab Venemaa koosseisus rahvusvabariike.
Välisministeeriumi avaldus on Venemaa võimude esimene ametlik reaktsioon
mari probleemidele. Ja see reaktsioon tuli vastusena Europarlamendile,
aga mitte mari rahva palju aastaid kestnud abipalvetele. Ainuüksi
viimase 5 aasta jooksul on erinevatesse instantsidesse saadetud mitukümmend
avalikku kirja, sealhulgas presidendi esindajale Volga föderaalpiirkonnas
Sergei Kirijenkole, Föderatsiooninõukogu asespiikrile ja Marimaad
esindavale saadikule Aleksandr Toršinile kuni president Vladimir
Putinini välja. Kirjadele on alla kirjutanud maride ühenduse Mer
Kangaš liikmed, Suure Isamaasõja veteranid, teenelised kultuuritegelased,
teadlased ja muusikud
ühesõnaga palju selliseid inimesi, keda kuidagi
pole võimalik liigitada ekstremistlikult meelestatud tegelasteks.
Kuid neid pöördumisi lihtsalt pole märgatud.
Miks ometi pole kõigi nende aastate jooksul olnud mitte mingit ametivõimude
vastust inimeste murele ja valule koduvabariigi allakäigu pärast, terve
ühe rahva kultuuri hävitamise pärast, korruptsiooni ja kuritegevuse kasvu,
rahvusliku tööstuse mahaparseldamise pärast? Miks Marimaad esindav saadik
Toršin eelistab tegelda Beslani probleemi ja Andižani sündmustega, aga
mitte tema pädevusse kuuluva piirkonnaga? Miks just sel hetkel, kui Joškar-Olas
toimus miiting mari rahva kaitseks, anti Markelovile mari rahva mõnitusena
Rahvaste Sõpruse orden? Miks oli tarvis oodata Europarlamendi resolutsiooni,
et lõpuks ometi kuidagimoodi näoga rahva poole pöörduda?
Tegemist on vasturääkivuste kompleksiga. Esimene vastuolu seisneb soome-ugrilaste
tähtsuse ilmselge alahindamisega Venemaa poliitikas. Soome-ugri piirkonnad
moodustavad olulise osa Venemaa territooriumist ja nende traditsiooniline
religioon on islamiäärmusluse levikut arvestades loomulikuks puhvriks.
Kuid Venemaa poliitikud tegelevad hoopis nende rahvaste probleemidega,
kes rohkem ja kõrgematelt tribüünidelt enda kaitseks häält tõstavad.
Pole kahtlust, et soome-ugri rahvad paistavad silma just oma sallivuse
ja kannatlikkusega, mille tõttu on naabritega juba kaks aastatuhandet rahulikult
koos elatud. See ei tähenda aga seda, et soome-ugrilaste probleeme saaks
lõputult edasi lükata, neid ignoreerida või, mida täheldasime äsja, kasutada
vahetuskaubana mingitel muudel välispoliitilistel eesmärkidel. Riigimehetarkus
peaks seisnema selles, et õigel ajal võimalikku plahvatusohtlikku olukorda
ennetada ja mitte lasta tal absurdini areneda, nii et Venemaa kodanikud
peavad abi otsima Euroopa instantsidelt.
Mari rahvas on oma loomult rahuarmastav ja mittekonfliktne. Et viia
teda kõrbes hüüdva hääle seisundini, on vaja tõepoolest ebatavalist valitsejat.
Millega on režiim reageerinud õiglasele kriitikale? Sõnavabaduse räige
piiramine, administratiivne surve, poliitiliste oponentide tagakiusamine
isegi väljaspool vabariigi piire, tööstusettevõtete andmine oma pooldajate
kätesse, sealhulgas sõjatööstusettevõtted, kõikide ebasoovitavaks muutunud
isikute sundimine, et nad vabatahtlikult töölt lahkuksid, toores
füüsiline vägivald opositsiooni kallal - sellised on Marimaa valitsuse
ja president Markelovi meetodid. Vastuolu on ebaordinaarne.
Kummaline, et keskvalitsus ei taha kuidagi uskuda seda statistikat Marimaa
kohta, mida annavad föderaalsed allikad, näiteks Majandus- ja sotsiaalarengu
ministeerium, vaid eelistavad uskuda seda infot, mis laekub Marimaa võimudelt.
Kas saab uskuda, kui öeldakse , et investeerimisaktiivsuselt on Marimaa
Volga-äärses piirkonnas esimesel kohal? Miks on siis poolel vabariigi elanikkonnast
sissetulek Venemaa madalaimal tasemel - majandusaktiivsus peaks ju kuidagi
kajastuma ka inimeste elatustasemes. Üle 2000 ettevõtte on viidud
sundpankrotti. Ajal mil Venemaa elaniku keskmine palk on 7500 rubla, on
Marimaa maaelanikkonnal sissetulek (aga just nendest ongi enamus marid)
vaevalt 2000 rubla kuus, ehk umbes 68 dollarit. Kuidas on võimalik sellise
rahaga toime tulla?
Mari kultuuri põhiline kants, mari küla, on inimestest tühjaks jäämas.
Inimesed lahkuvad koduvabariigist, et majanduslikult toime tulla. Lapsed
kasvavad seetõttu üles võõras keelekeskkonnas. Ainuüksi sel aastal suletakse
12 marikeelset kooli ja lisaks veel 37 koolist eemaldatakse mari keele
õpe.
14 opositsioonilist ajalehte on sunnitud ilmuma väljaspool vabariigi
piire, neist osa marikeelsed. Nende levik on piiratud ja seda takistatakse
kuni selleni, et nad kistakse inimeste postkastidest välja. Vabariiklikus
televisioonis on marikeelseid saateid 3 tundi nädalas. Raadios on 11 nädala
saatetunnist marikeelseid ainult 2. Ja seejuures on pool elanikkonnast
rahvuselt marid!
Mari vabariiklikus raamatukirjastuses antakse aastas välja mari keeles
ainult 3-5 raamatut. Võrdluseks võib öelda, et naabervabariigis Tatarstanis
ilmub rahvuskeeles aastas 120-150 raamatut, Tšuvaššias 20, isegi Mordvas
umbes 7. Kuidas arendada kaasaegset mari keelt, kui tal puudub võimalus
jõuda oma lugejani? Venemaa föderaalsetes võimuorganites pole mitte ühtegi
mari rahvusest inimest. Marimaad esindavad saadikud pole isegi vabariigist
pärit.
Niimoodi surutakse mari rahvas välja majandusest ja poliitikast ning
tekib oht mitte ainult iseendaga hakkamasaamisele, vaid lausa elementaarsele
oma põlisterritooriumil eksisteerimisele. Sellel on ühesõnaline nimetus:
etnotsiid.
Nõnda siis, kas saab sellist mari rahva olukorda nimetada normaalseks?
Mari küsimus näitas, et kriis pole mitte ainult rahvuspoliitikas, vaid
Venemaa riikluses laiemalt. Diplomaatidele anti ülesanne parandada võõrad
vead. Selles olukorras oli lausa hädavajalik tõsta mari probleemid Euroopa
tasandile, mis on mitte ainult maride või soome-ugrilaste, vaid kogu Venemaa
huvides. Kui me juba oleme asunud demokraatia teele, peame sellisest minevikutaagast
lahti saama ning pidama kinni ühest demokraatia põhilisest printsiibist:
rahvusvähemuste kaitsest.
Soome-ugri rahvad ootavad keskvõimult konkreetseid tegusid. Eeskätt
tuleb riiklik struktuur ümber mõtestada, integreerides soome-ugrilased
Venemaa majandusse ja poliitikasse ning viia majanduse arengu raskuskese
pealinnadest väiksematesse kohtadesse. Samuti tuleb tagada rahvuskeelne
haridus, aga mitte ainult seda sõnades ja paberil deklareerida. Tuleb
muuta kättesaadavaks informatsioon ja massiteabevahendid rahvuskeeltes.
Tuleb finantseerida rahvuslikke kultuuriasutusi, aga mitte ainult folkloorifestivale.
Soome-ugri rahvaste väljatoomine rängast stagnatsioonist mitte ainult
ei paranda Venemaa demokraatia imidžit, vaid tugevdab ka maad ennast ja
tema positsioone rahvusvahelisel areenil.
Mari Kaasmaalaskonna Nõukogu,
24. mail 2005, Moskva
|