Mari kooliõpetajad kui pantvangid
15.05.2005
Rahvuspoliitika
vallas on Marimaa presidendil Markelovil probleeme juba nii palju, et neist
teab terve maailm. Kus on alles jamad. Ja Venemaa presidenti vedas ka alt.
Ükskõik mis probleem ka ei kerkiks, tegutseb Markelovi meeskond ühe
ja ainsa algoritmi järgi: probleem mitte lahendada, vaid „edasi põrgatada“,
endast võimalikult kaugele.
Aga rahvas. kes neid on valinud ja neid ülal peab? Rahvas on vajalik
ainult vahendina, aga eriti keerulistes olukordades - pantvangina. On probleem?
Fabritseeritakse vajalikud dokumendid, leitakse vajalikud inimesed ja vajalikud
seisukohavõtud. Abiks on kindel ja läbiproovitud vahend, administratiivne
ressurss, mis põhineb surveavaldamisel ja hirmutamisel. Ja rahvas on tõesti
ära hirmutatud: nii palju inimesi on juba töölt vallandatud, ja täiesti
vaesunud vabariigis on töö kaotus midagi hirmsat ja kohutavat.
Kui Mari Nõukogu Mer Kangaš (põhiline maride enda poolt valitud
esindusorgan) võttis vastu resolutsiooni nõudmisega tagandada Markelov
rahvuspoliitika põhimõtete jämedate rikkumiste pärast, lõi president
enda „tasku“-organi, Mari Rahvuskongressi, mis reaalselt koosneb vaid
ühestainsast inimesest, kes on muide 76-aastane pensionär.
Kui Europarlament käsitles maride rõhumist Marimaal, produtseeris
president oma ustavate ja kiskjalike „koerte“ abil vastudokumendi,
mis haaras valetamisse kaasa mitte ainult Venemaa Välisministeeriumi töötajad,
vaid ka Venemaa presidendi. Ilmuvad välja ka mingid poolsurnud ühiskondlikud
organisatsioonid omapoolsete avaldustega. Pole mõtet kokku lugedagi, kui
palju kordi 2001. aastat peale on võim üritanud marisid omavahel lõhestada.
Mis toimub praegusel hetkel? Haridusminister proua Galina Švetsova
„peksab“ administratiivhoobade abil inimestelt välja allkirju uuele
dokumendile, mis väidab, et rahvuskeelse hariduse osas Marimaal probleeme
ei ole. Seda aktsiooni viivad läbi haridusosakondade juhatajad. Võimul
on rahva hirmutamise ala juba suured kogemused.
2. juunil kutsuti alguses Joškar-Ola haridusosakonna juhi M. Nikitenko,
pärast aga minister Švetsova kabinetti kokku massiliselt mari keele ja
kirjanduse õpetajaid Joškar-Olast, Medvedevo ja Sovetski rajoonist. Kõik
osavõtjad olid rangelt registreeritud ja haridusosakondade juhatajate
valvsa silma all.
„Õpetajaid-marodööre“ süüdistati selles, et nad toetavad opositsionääre
ja ei ole võimule tänulikud. Nad peaksid ütlema aitäh, et neile makstakse
palka, võimaldatakse viia läbi mariteemalisi üritusi ja püütakse selle
jaoks isegi rahalisi vahendeid leida.
Tahaks aga küsida: mille eest, vabandust, peaks ministrit tänama,
kui jutt käib tema elementaarsete ametikohustuste täitmisest? Rahvusküsimused
on võimudele kurku kinni jäänud ja nendega on tõsised raskused:
alla neelata ei saa, välja sülitada ka ei tohi! Kui rahvuslikud üritused
elimineerida, siis millega esineda Kremli võimude ja välismaiste ekspertide
ees?
Õpetajaid ähvardati, et nad jäävad tööst ilma, kui alla ei kirjuta.
Ning enamus kirjutas tõepoolest sellele järjekordsele paberile alla,
millega Marimaa valitsus Moskvas ja Europarlamendis vehkida kavatseb. Jääb
üle vaid oletada, mis toimud allakirjutanute hinges. Häbi, solvumine,
meeleheide? Sellised allkirjaandmised ootavad varsti ka teiste rajoonide
mari keele õpetajaid.
Kuid ka ministrile jäid probleemid - mitte kõik ei kirjutanud sellele
paberile alla. Mittekirjutanud aga on rahva poolt lugupeetud inimesed,
oma ala tõelised asjatundjad, kogemuste edasiandjad, keda austavad nii
lapsed kui täiskasvanud. Oh, kuidas Ministeerium ei salli „peaga“
õpetamist! Aga loodusseaduste vastu ka ei saa.
Mari keele õpetajate tööltvallandamised pole mitte enam ähvardused,
vaid reaalsus. Tundide arvu piiratakse, septembrist kavatsetakse algklassides
mari keele kui riigikeele (s.t. mitte emakeele) õpetamine peatada.
Maakohtades aga, eriti seal, kus hääletati valdavalt mitte Markelovi,
vaid mari rahvusest kandidaadi Dolgovi poolt, suletakse optimiseerimise
nimel all marikeelseid koole, ühendades neid venekeelsetega.
Seltsimehed, nii käib Markelovi ja tema meeskonna poliitika! Kas on
ette näha, et võimud hakkavad laste ja õpetajate, põlisrahva ja keele
eest päriselt hoolt kandma? Tegema seda, mida nad ametlikult on kohustatud
tegema? Vää-ä-ga kaheldav!
Anonüümseks jääda sooviv allikas
Joškar-Ola
|