Udmurte võimu juurde ei lasta
06.12.2005
Iževskis leitakse, et Venemaa on natsionalismihirmust haige
Udmurdi teadlaste meelest on udmurdid kaotanud oma poliitilised positsioonid
tänu väljamõeldud igivanadele separatismisüüdistustele.
Mure
udmurtide poliitiliste õiguste pärast süvenes oktoobrikuus toimunud
Iževski (Ižkari) linnaduuma valimiste järel, mille tulemusena ei ole
duumas mitte ühtegi udmurdi rahvusest saadikut, kuigi vabariigi statistikaameti
andmetel moodustavad udmurdid Iževski elanikest 16%.
Udmurdimaa Riiginõukogu spiiker Igor Semjonov kommenteeris seda
nii: ”Kandidaatide hulgas oli põlisrahva esindajaid 9, kuid mitte ühtegi
neist ei valitud. Lihtsalt juhtus nii, et nende hulgas ei olnud autoriteetseid,
tuntud inimesi.” Ajalehe küsimusele, et kas siis Riiginõukogu tegeleb
esindusorganite jaoks rahvusliku kaadri ettevalmistamisega, oli vastuseks:
“Sellega me praegu ei tegele. Kes saab, see lööb ise läbi.”
Seesama küsimus - et miks viimastel aastatel on Udmurdimaa võimuorganitest
udmurdid pea täielikult kadunud - tõuseb ikka ja jälle päevakorda udmurdi
rahvusliku assotsiatsiooni “Udmurt Keneš” kongressidel. Kuid debatist
kaugemale asi pole jõudnud. Üks selle formaalseid põhjuseid on Venemaa
uut tüüpi seadustes. Kui Nõukogude Liidu ajal oli seadusega ette nähtud,
et autonoomsetes vabariikides peavad põlisrahvused olema võimuorganites
esindatud, siis nüüdse konstitutsiooni järgi rahvused, samuti töökollektiivid,
enam võimu kandjaks ei ole. Selle tulemusena on üheks esimeseks kannatajaks
olnud just soome-ugri rahvad, sealhulgas udmurdid.
“Vaadake vaid ringi”, ütleb Venemaa Teaduste Akadeemia Uraali osakonna
Udmurdimaa Ajaloo, Keele ja Kirjanduse Instituudi direktor Kuzma Kulikov.
“Kõige tuntumad udmurdid kuuluvad vanasse põlvkonda, olles nõukogude
aja lapsed. Aga praegu pole meil vanadel poliitikasse mõtet minnagi, sinna
peaksid minema noored. Aga kus on noored tugevad udmurdi poliitikud, rikkad
ärimehed, kes suudaksid maksta valimiskampaania kulusid? Pole.”
Aeg-ajalt kerkib Udmurdimaal ikka ja jälle natsionalismiteema. Stalini
ajal fabritseeriti nn SOFINI kohtuasi, kui tegeldi justkui eksisteeriva
põrandaaluse organisatsiooniga, mille eesmärgiks olevat Udmurdimaa lahkulöömine
Venemaast ja liitumine… Soomega. Selle protsessiga seoses hukati palju
udmurte. Ka tänapäeval, nii kurb kui see ka ei ole, liigitatakse rahvuse
ja tema kultuuri arenguga seotud küsimused natsionalismikategooriasse.
Kuzam Kulikov on seda kogenud oma nahal. Ta pidas pikki lahinguid ametnikega,
et saada lakkamatust ehitustööst vabaks udmurdi keskaegne arheoloogiline
mälestis Idnakar ning sellele saavutada sellele ajaloo- ja kultuurimälestise
staatus. Sellest ajast peale on Kulikovil kahtlase inimese pitser. “Kõikide
valimiste eel, olgu see Udmurdimaa Riiginõukogusse, Venemaa Riigiduumasse
või kuhu iganes, ilmuvad mingites ajalehtedes minu kohta “paljastavad”
artiklid. Iga kord. Nad kardavad, et äkki ma osalen valimistel. Kardavad
sellepärast, et udmurdid usaldavad mind.”
Professor ütleb, et Venemaa on natsionalismihirmust haige. Siin mängib
oma osa ka Tšetšeenia sündroom. Selle asemel, et põlisrahvastele toetuda,
lastakse rahvahulkadesse ringlema separatismiteemalised hirmujutud. Kes
udmurte tunneb, teab, et nende kohta see ei sobi.
Ajalooliselt on kujunenud nii, et udmurdid elasid külades ja vene allikate
andmetel olid väga töökad. Enne revolutsiooni elasid nad mitte küll
rikkalt, kuid polnud ka vaesed. See jõukus tulenes raskest tööst mittemustmullavööndi
viletsal pinnal. Nõukogude ajal siirdusid paljud udmurdid humanitaarsfääri,
kus neil lasti tegutseda. Kuid tööstusesse ja majandusse nad ei läinud,
ning kes sellega tegeles, sõitis vabariigist minema. Nõukogude-järgse
privatiseerimise ajal ei olnud tehasedirektorite ja peainseneride hulgas
ühtki udmurti. Nii juhtuski, et udmurdid jäid tühjade kätega.
Selline Venemaa suuruselt teise soome-ugri rahvaga kujunenud olukord
põhjustab varjatud rahulolematuse kasvu. Kui võim on rumal, võib juhtuda,
et vabariik kaotatakse ära ja liidetakse mõne naaberregiooniga. Pole
riiklust, pole ka probleemi. Kui võim on tark, arvab professor Kulikov,
ehitab ta Venemaad kõigi seal elavate rahvaste abil, nii et rahvustele
ei anta mitte ainult rahvalaulu laulmise võimalust, vaid lastakse neil
ka osaleda poliitikas ja majanduses.
Niina Pužanova,
Iževsk
Allikas: Nezavisimaja gazeta
|