Kirik pyyab Marimaal loodususuliste hingi
09.10.2005
"Ma
ei ole kristlusse pöördunud ega kavatse seda teha", kõneleb Raissa Pavlova
oma avaras elutoas Jambatori kylas Mari vabariigis ja riietub myntidega
kaunistatud mari rahvarõivisse.
Maja on ehitatud hiiglaslikest palkidest. Peretoal on 3 meetrit kõrgust,
kuid palgikordi on ainult 9. 35 aastat vana puupõrand paistab uus, sest
on liivaga puhtaks hõõrutud.
Pavlova asutab kontserdile naaberkylla Shorunzhasse. Sinna tuleb jõuda
jala, sest Tatarstani piiri ääres asuvasse Jambatori kylla ei tule autoteed.
Lähima tee ja kyla vahel on kymnete kilomeetrite laiune põllulagendik.
See ei paista kunagi lõppevat.
Kuigi tulemas on tore muusikaõhtu, on Pavlova syda täis. Tema naaberkylas
õpetajana töötav tytar on möödunud suvel ristiusku pöördunud.
Samal ajal ristiti ka Shorunzha kooli direktor ja mitu kooliõpetajat
40 kilomeetri kaugusel Morko õigeusu kirikus. Seni olid nad olnud maride
põlist loodususku.
Jambatori kylas on vaid 13 talu ja veidi yle 50 elaniku. Kaks viimast
aastat on vene kirik kylas võimsat misjonitööd teinud. Praeguseks on pooled
kylaelanikest ristitud.
"Vaadake, millist propagandat nad teevad," näitab Pavlova vennapoeg
Jevgeni Jerofejev solvunult. Laual lebab erekollane raamat, kaanel
valgust kiirgav Kristuse kujutis.
Jerofejevi järgi julgevad vene papid harva mari kyladesse tulla, sest
nad peavad ristimata inimesi kuraditeks. Misjonitegevus käib rajoonikeskuses
Morkos, kuhu õpetajad ja muud mari intelligentsi esindajad kogunevad regulaarselt
mitmesugustele yritustele. Seal jagavad kirikumehed ristiusust jutustavat
kirjandust ja kutsuvad yles end ristida laskma.
Sedamööda, kui marid loobuvad oma pärimuslikust loodususust, ehitab
ja parandab õigeusu kirik kabeleid ja kirikuid mari kylades. Niisugune
olukord pahandab Jerofejevit.
"Kes on papile andnud õiguse patte andeks anda? Neis ehitistes ei ole
jumalat. Jumal on looduses," poriseb ta ja näitab fotot, millel ristitakse
ta nõbu.
"Kristlased joovad tilga veini ja söövad tyki saia. Need pidavat olema
Kristuse veri ja ihu. Ei saa aru, kuidas tohib Jumalat syya?" imestab ta.
Sama hingetõmbega teeb Jerofejev maha ka ristimise ja laulatuse. "Kõigi
nende kiriku teenuste eest tuleb maksta. Õigeusu kirikus myyakse ka igasugust
kaupa, kyynlaid, ikoone ja usulisi riideid. Piiblis räägitakse, et Jeesus
ajas kaupmehed templist välja, aga see ei paista Vene kirikut puudutavat.
Meil on kirikud pelgalt laadaplatsid," nohiseb mari mees.
Misjonitöö on Jerofejevi meelest praegu mari kylades valus kysimus.
See on jaganud põlisrahva kaheks ? õigeusku pöördunuiks ja omausulisteks.
Pavlova arvates on tööpuudus yks ristiusu levimise põhjusi. "Paljudel
noortel ei ole tööd ega toimetulekut. Papid saavad nad uskuma, et Jumal
aitab tööd leida."
Shorunzha kylakooli direktor Sergei Grigorjev lasi end ristida
põimukuus, sest naine nõudis, et ta kristlaseks hakkaks. "Elu sundis mulle
selle lahenduse peale," arvab direktor.
Grigorjevi meelest on kristlusse pöördumine hea, sest noortel pole midagi
teha. "Nad ainult jalutavad mööda tänavat ja joovad viina. Selle taltsutamiseks
läheb tarvis loodususust karmimat religiooni."
Õpetaja Tamara Vladimirova omakorda ytleb, et pöördus möödunud
suvel kristlusse, sest on kokku puutunud inimeste kurjusega.
"Kardan, et halvad inimesed võivad mulle kahju teha. Mulle seletati,
et kui võtan usu vastu, siis saan kiriku kaitse alla ja pahategijate oht
väheneb. Praegu tunnen, et olen kaitstud."
Shorinzhani põllumajandusyhistu juht Gennadi Grigorivets ytleb,
et on murelik ristiusu levimise yle, sest see murendab mari kultuuri.
Marid on kavandanud Shorinzhasse loodususukeskuse asutamist. "Meil on
tarvis kohta, kus saaksime hoida usulisi esemeid ja õpetada loodususku
lastele," ytleb Grigorivets.
Nyyd on keskus muutumas tarbetuks, sest mõne aasta jooksul on enamik
Morko rajooni noorsoost kristlasteks ristitud. Ka Grigorivetsi lapsed on
oma isa usu hyljanud.
Mika Parkkonen
Helsingin Sanomat - Välismaa, 13.10.2005
Allikas: Maavalla
Koda
|