Jumalatelt ei paluta võimatut
16.10.2005
Vene Föderatsiooni Euroopa osa keskmes elab haruldane usk. Maride
põline loodususk erineb selgelt maailmausunditest, kuid pole algeline paganlus,
kirjutab utro.ru.
...
Hilissygisene loodus on suikunud poolunne. Pole tuult, ei lindude sädinat,
isegi meie auto mootorimyra sumbub eeltalvisesse ajatusse. Pinnasetee jättis
viimase kyla kaugele maha ja tõusis pikale kõrgendikule, mida võõra silma
eest varjab mets. Siin keset põlde asuval mäel on pyha salu - Savaran
kysoto.
Vastuseks kysimusele, milline on pyhapaiga lugu, kehitab kohalik elanik
õlgu - noh, alati on olnud. Nõndasamuti tundub ka kõik muu, mis puudutab
mari põlist omausku, usklikele igavene. Maride meelest on põlisusk tugevam
ja ka hirmsam kui vene õigeusk või islam. Pyhapaikadest, kus asuvad iidsed
jumalad, lähtub tohutu jõud. Näiteks meie marist autojuht ei julgenud autost
välja tulla ja istus seal kõik need kuus tundi, mis meie olime palvusel.
Ta oli yles kasvanud linnas ega olnud seepärast kunagi varem palvusel käinud.
Aga mina läksin otse pyhasse sallu. Iidsed tammed ja noorukesed kased
on mässitud hommikuudusse. Salu sygavuses helgib midagi. Udust ilmuvad
kujud ja kaovad taas. Palvevanemad (kardid) valmistuvad abilistega pyhaks
talituseks.
Olin kuulnud, et kart teab kõike maa ja ilma seadustest. Ta on inimeste
ja jumalate vahendaja. Kuid palvusele saabunute vahel askeldav väheldane
vanake polnud sugugi hirmus. Jagas asjalikult mari keeles juhiseid, kuidas
ja mida tuleb teha ja tervitas saabujaid. Tavaliselt ei taha kardid palvuste
ajal ajakirjanikega suhelda, kuid minul vedas. Olin jõudnud enne pyha talituse
algust.
Mari loodususu peakart Aleksander Tanõgin selgitab heatahtlikult,
mis siin toimuma hakkab. Salus on syydatud viis pyha lõket (tul).
Neid võib olla rohkem või vähem, kuid alati paaritu arv. Iga lõkke juures
on laud andidega - leiva ja lihaga. Palvus toimub tingimata suure puu juures,
mis kehastab ilmapuud - maa ja ilma yhendajat.
Iga
lõke ja andidega laud on pyhendatud kindlale jumalale. Kõige kaugema juures
pöördutakse suure esivanema (Kugõrak) ja teiste kaitsvate esivanemate
poole. Nende järel peetakse meeles ka pyhakuid. Teiste pyhade järel pöördutakse
ka ... Jeesus Kristuse poole. "Jeesus on meie jaoks vaid pyha mees"
- selgitab mu saatja. Marid on salliv rahvas, nad ei pelga uuendusi, vaid
pyyavad need oma usku sulatada. Yks tähtsamaid jumalaid on praegu õitsengu
jumal (Perke Jumo) - majanduse ja äri jumal. Jaah, usk, olgugi põline,
ei seisa paigal.
Kõige rahvarohkemad palvuspaigad on peajumal O¹ Poro Kugu Jumo ja synni
ema ©ot¹õn Ava-le pyhendatud lõkete juures. Naisjumalalt palutakse
perele õnnistust. Mari usus on tugev naiselik alge. Isegi taevas on neil
naissoost.
Jumalatele tuuakse anniks hanesid ja parte. Lõkete kohale riputatud
suurtes kateldes keeb ohvriloomade liha. "See peab jääma saladuseks, siin
ei tohi pildistada" ytleb kart naeratades ja vaatab ainiti silma.
Inimeste palvel teevad kardid ka eraviisilisi palvusi.
Lähen vaatan, mis toimub yhes palvepaigas. Mari memm kirjutab vihikusse
jumalate nimesid. Äkki kõlab mobiiltelefoni helin. Vaadates kahele poole
võtab memm kähku telefoni, peidab tsivilisatsiooni saavutuse rätiku alla
ja hakkab rääkima. Mari jumalad pole seni midagi öelnud mobiilside kohta.
Nõnda kasutabki jõukam osa usklikest pyhas salus telefone. See-eest ei
meeldi yhelegi jumalale pyhas paigas suitsetamine, vägijoogid ja vandumine.
Varsti hakkavad salus kõlama kõlksatused - peakart lööb kokku kirvest
ja nuga. Need metalsed kõlksatused peletavad halbe vaime. Kohe algab yhispalvus.
Veel äsja seisis minu kõrval lõbus noorsugu ja lapsed vanematega. Nyyd
on eranditult kõik põlvili, moodustades kartide ymber poolringi.
Kart
hakkab lugema selgelt ja rytmiliselt jumalatele palveid. Ta rõhustab tähtsamaid
sõnu. See ei sarnane sugugi õigeuskliku liturgiaga. Palvuse igal osal on
kindel ylesehitus ja rytm. Mari palved on justkui iidsed luuletused või
hymnid.
Palvuse ajal söödetakse ka tuld - Tul Vodõ¾. Lõkkesse heidetakse
pisut ohvritoitu, mille lõhn tõuseb jumalateni. Peale palvuse lõppu asuvad
ka inimesed sööma. Hämardub. Vaid lõkketule kuma heidab salusse heitlikku
valgust.
Jumalatelt paluti abi elulistes asjus. Marid ei kahjatse jumalate ees,
ega palu neilt mingeid abstraktseid asju nagu näieks maailmarahu. Nende
meelest on karistus väärteo eest vältimatu. Jumalad aga hoiavad maailmarahu
ka ilma meeldetuletuseta.
Vabariigi pealinnas räägivad teadlased mulle mari usust veelgi imekspandavamaid
asju. Näiteks salakirjast, mille abil mõnesaja aasta eest anti teada palvustest.
Salapärasest jõust ju, tänu millele on kõik olemas. Ju meenutab
kangesti veedade pranat. Mari usu aluseks on aga loonateadlikkus. Teadlikkus
sellest, et inimene on vaid osake loonast.
Muidugi, lisaks usulisele tähendusele on palvustel ka sotsiaalne alltekst.
Võimud on jätnud kylad ja asulad saatuse hooleks. Tööd siin pole, noored
tahavad ära sõita ja mehed joovad. See pole nii yksnes Marimaal, vaid kõikjal,
kus marid elavad. Tegelikult on see nii kogu paljurahvuselises Vene Föderatsioonis.
Haridusreformi tulemusel maakoolid "optimeeritakse", see tähendab, pannakse
kinni. Ametnikud laiutavad vaid käsi - seal olevat vähe õpilasi. Arstiabi
on aga muutunud kylaelanikele pärast meditsiinireformi sama hästi kui kättesaamatuks.
Inimesed elavad naturaalmajanduses, ega usu helget tulevikku. Sellises
olukorras jääb inimesele toeks vaid kart.
Siin
ei teki kysimust keda uskuda, ametnikku või ajalehte. Yldises majanduslikus
ja kõlbelises allakäigus pakub kylale tasakaalu vaid pyha salu, palvus
ja kart. Kart aitab nõuga, ka puhtalt elulistes asjus. Peamiselt
aga õpetab, kuidas selles või teises olukorras olla ja käituda. Kuid mis
peamine, tõeline kart ei valeta inimestele kunagi ega luba võimatut.
Seepärast peetaksegi kartidest väga lugu.
Iidsetest aegadest peale on palvustel koondav ja yhendav ylesanne. Neile
koguneb kogu rahvas olenemata soost, vanusest või jõukusest. Isegi ristitud
marid käivad pyhades saludes. Nemad pöörduvad eriti sageli ©ot¹õn Ava
poole, keda kõrvutavad neitsi Maarjaga.
Ka Savaran kysotos toimunud palvus oli yldrahvalik. See lõpetab igal
aastal kevadest sygiseni kestva palvuste aja. Kord 5-10 aasta järel toimuvad
yldised palvused, kus kardid paluvad õitsengut kõigile maadele ja rahvastele.
Maride põlisusk tuli põranda alt välja alles perestroika ajal. Võimalik,
et nende imepärane usk pole yksnes vanade arusaamade mõtestamine. Sest
nagu ytles mulle yks vana mari - palvus, see pole tagasipöördumine minevikku,
see on pöördumine igaviku poole.
Aleksander Trifonov
Ytro.ru
Allikas: Maavalla
Koda
|