Toorama on ustav oma traditsioonidele
24.10.05
Kui lõpuni laulan, siis suren
Nende
esinemised on koos folkloorse lavalise liikumisega, esinemiste geograafia
ulatub kaugele Venemaa piiride taha. Sel aastal saab fokklooriansambel
Toorama 15-aastaseks. Andrei Romaškin on vaatamata oma noorusele ansambli
vanimaks liikmeks. Ta liitus juba 7-aastaselt, kui ansamblit juhtis tema
isa, Toorama rajaja Vladimir Romaškin. 3 aastat tagasi isa suri ja Andrei
võttis juhtimise üle. Kollektiivi sünni ja arengu elav tunnistaja Andrei
Romaškin andis meie ajalehele intervjuu.
- Kujutage vaid ette, me ei suuda oma gastrollide tõttu kuidagi uut
jazzi-plaati välja anda. Salvestasime selle Eestis 2 aastat tagasi. On
jäänud veel helitöötlusAleksander Kurin (Saranski pianist ja jazzmuusik)
peab töötama instrumentaalseadete soundiga ja mina häälte kallal. Suvel
käisime Samaaras, Petrozavodskis, Moskvas, Utrechtis. 12. oktoobriks
kutsuti meid Poolasse, et salvestada plaat koos huvitava poola muusiku
Milo Kurtisega, kellega 3 aasta eest koos esinesime. Kuid see nurjus,
sest alles 7. oktoobril tulime Pihkva festivalilt, millest oli võimatu
loobuda. Kohe-kohe tuleb jazzfestival, peab ette valmistama. Millal Eestisse
jõuame, ei teagi.
- Räägi, mis festival see Pihkvas oli?
- See oli III rahvusvaheline mitmekeeleliste rahvapillide konkurssfestival.
Meil on mitmekeelelistest ainult viiul ja kaiga (kandiline viiul), mistõttu
olime seal mitte võistlejatena, vaid festivalikülalistena. Pihkva
on Saranskist poole väiksem, tänavaristmikel on katkiste akendega telefoniputkad.
Aga kuulajad on fantastilised. Meie kontsert võeti vastu tormilise aplausi
ja vaimustatud naeratustega. Paljud küsisid, kust me oleme, Baltikumist
või Siberist.
- Olete niisiis tõelised tähed. Kas olete tujukad ja kapriissed ka?
- Absoluutselt mitte. Pihkvalastest korraldajad majutasid meid linna
kõige paremasse hotelli. Järgmisel päeval viidi meid Lukomorje
nimelisse teise hotelli, linnast välja, kus on väga šikk restoran. Aga
meile selline luksus eriti ei meeldigi: parem oleks tagasihoidlikumates
tingimustes olla, aga koos teiste osalejatega, et saaks rääkida, koos laulda,
uurida kuidas mujal elatakse, luua kontakte. Ükskord Brjanskis majutati
meid pioneerilaagrisse. Laulsime ja tegime lõket. See oli meie moodi.
- Andrei, millal on ametlik Toorama 15. sünnipäev?
- Me oleme planeerinud novembri lõppu-detsembri algusesse suure kontserdi.
Kuid võib juhtuda, et see nihkub uue aasta algusesse, sest peale jazzfestivali
ootavad gastrollid Saraatovis ja Tšeljabinskis. Kui need mööda saavad,
siis hakkame kohe sünnipäevaettevalmistustega pihta.
- Tundub et see projekt Toorama-jazz on perspektiivne. Saranski
Big Bandi kontserdil olete aukohal. Mille uuega rõõmustate kuulajaid?
- Projekt Toorama-jazz on nüüdseks 5 aastat vana. Oleme valmis saanud
umbes 15 asja, millest osa on publikule veel tundmatud. Eelseisval kontserdil
kanname mõned ette, kuid lühendatuna, sest ei saa kuulajaid liiga pikkade
lugudega piinata. Näiteks kui rahvalaulus on 100 salmi, läheb plaadile
u. 15-20 salmi ja kontserdilaval jääb vaid 5-7. Mordva laulud on nii üles
ehitatud, et neid võib erinevates variantides esitada. Mäletan kuidas isaga
olime külades. Vanaeideke laulab laulu, 30 salmi saab läbi, jääb vait.
Isa küsib: Aga edasi? Eideke laulab veel mõned salmid. Isa palub, et
laula lõpuni ikka. Eideke vastab: Kui lõpuni laulan, siis suren. Poolelijäänud
laul on nagu lõpuni lugemata raamat: intriig ja põnevus on õhus.
- Tooramat võrreldakse tihti ansambliga Kelu, ja vaieldakse, mis
on siis autentne rahvamuusika.
- Tihti heidetakse meile ette, et oleme liiga kaasajastunud, konformeerunud
ja lääne kuulaja suunas orienteeritud. Kuid, veenduge ise, meie kollektiiv
on loodud mordva eheda folkloori baasil. Isa rajas ansambli, kui oli aspirantuuris
ja koos kaaslastega sõitis mööda külasid ja korjas folkloori. Nende töö
jõudis ka kirjastatud ersa ja mokša folkloorikogumikesse. Uurisime ka Surajev-Koroljovi
kogumikku, kus on täiesti autentne materjal. Lavakostüümidena kasutasime
ehtsaid mordva särke ja saapaid. Kui need läbi kulusid, tellisime rekonstrueeritud
rõivad, mis olid vanade särkide täpsed koopiad. Nägin oma silmadega, kuidas
viis Tavlino naist piste haaval tikkisid linasele hõlstile peent mustrit.
Ka meie pillid on ehtsad: viiul , ersa keeles kaiga, mokša keeles garzi.
Ljuljama, jauram, on meheliku viljakuse sümbol. Nudei, mokša keeles nudi,
on roopill, mida valmistame pilliroost oma kätega. Usun et nii Toorama
kui Kelu esindavad ehtsat rahvuskultuuri, pole vaja lihtsalt võrreldamatuid
asju omavahel võrrelda.
- Te olete mööda Mordvamaad palju ringi reisinud. Kas on ka lemmikpaiku,
kus on rohkem tuttavaid ja kust saab paremini rahvakultuuri peensusi
ammutada?
- Tuttavaid on igal pool. Varem oli meil kombeks ühe päeva jooksul olla
kuni kolmes külas. Praegu kahjuks teeme selliseid väljasõite harva. Minu
lemmikkoht on Zubova Poljana, olen seal sündinud. Mu vanemad elasid Saranskis,
kuid ema otsustas lapsi sünnitama sõita just Zubova Poljanasse. Seal oli
ka mu lapsepõlv kuni Toorama tekkimiseni, hiljem kahjuks pole saanud
seal nii palju olla.
- Alguses oli Toorama poolest saadik perekonnaansambel. Mida Su vend
ja õde praegu teevad?
- Ansamblikaaslasest vanem vend Vitali elab juba 2 aastat Ameerikas
ja muusikat ei tee. Noorem õde Galinka on muusikakoolis ja õpib
vioolat.
- Kas teil pole kavatsust ansamblisse hõlmata lapsi, nagu see oli
alguses?
- Praegu pole seda plaani. Lastega tuleb ansamblis palju lisatööd, hetkel
pole see võimalik.
- Andrei, kas on mingeid Toorama traditsioone, mis on algusest saadik
jäänud püsima? Ma mäletan, et isa tuli lavale alati paljajalu.
- See polnud traditsioon. Tal oli nii mugavam. Meie traditsioonina,
sümbolina nimetaksin seda kasest risti, mis ripub seinal. Rist on 15 aastat
vana. Ta on rännanud ansambli staabiga kõik need ajad kaasas. Praegugi,
enne tähtsaid esinemisi koguneme risti juurde ja palvetame, et kõik läheks
hästi.
Olga Kantur
Ajalehest TV Nedelja Mordovii
Allikas: INFO-RM
|