Millest vaikis minister Vasjutin?
13.05.2005
2. juunil toimus Moskvas Venemaa soome-ugri rahvaste assotsiatsiooni
täitevkomitee istung.
Istungile
saabusid mitmete Venemaa regioonide soome-ugrilaste esindajad: Mordvast,
Udmurtiast, Komist, Karjalast, Handi-Mansi autonoomsest ringkonnast, Tveri
oblastist ja mujalt; samuti olid kohale tulnud Venemaa presidendi administratsiooni
ja Regionaalarengu ministeeriumi esindajad.
Üheks istungi teemaks oli Marimaa olukord ja Europarlamendi 12. mai
resolutsioon "Inimõiguste
ja demokraatia rikkumised Vene Föderatsiooni Mari Eli vabariigis".
Sellele resolutsioonile reageeris Venemaa valitsusaparaat kui siseasjadesse
sekkumisele. Üritati ka soome-ugri organisatsioonidelt saada avaldusi,
mida saata petetud eurooplastele. Enamus soome-ugrilaste organisatsioone
aga, sealhulgas näiteks ajakirjanike assotsiatsiooni Barents Press International
igaastasest konverentsi osavõtjad, sellistele avaldustele alla ei kirjutanud.
Mari küsimuse arutamine lükati edasi käesoleva 2. juuni istungini, sest
just Venemaa soome-ugri rahvaste assotsiatsioon ja selle juht Valeri
Markov peaksid olema need, kes reguleerivad föderaalvõimude ja soome-ugri
organisatsioonide vahelisi suhteid.
Kuid nagu selgus, ei toonud täitevkomitee istung ühtset seisukohta ega
resolutsiooni. Peale pikka arutelu jõuti kompromissile, et esinejate tekstid
saadetakse läbivaatamiseks Venemaa presidendi administratsioonile, Regionaalarengu
ministeeriumile ja Marimaa presidendi administratsioonile.
Üldine arvamus oli, et informatsiooni Marimaa olukorra kohta on veel
liiga vähe, et kindlat seisukohta võtta. Paljud esinejad aga märkisid,
et suhtlemisel soome-ugri rahvastega kasutab valitsus topeltstandardite
poliitikat, kus ühest küljest on rahvastel oma riikluse realiseerimiseks
paberil õigused olemas, reaalsuses neid õigusi aga teostada ei lasta ja
soome-ugrilaste juhid kuulutatakse separatistideks ja Venemaa nõrgendajateks
rahvusvahelisel areenil. Samal põhjusel jäi ka täitevkomitee seisukoht
äraootavaks.
Kuulati ära Marimaa kultuuri-, ajakirjandus- ja rahvussuhete ministri
Mihhail Vasjutini ja ülevenemaalise Mari Nõukogu juhiks (Onõža) Vladimir Kozlovi ettekanded,
mille sisu oli üksteisest diametraalselt erinev. Ministri ettekanne kubises
igasugustest arvudest, mis pidid tõestama Mari valitsuse igakülgset hoolt
mari kultuuri, raamatute väljaandmise ja muu eest. Minister ei unustanud
ka teha salvavaid märkusi Mer Kangaš-i aadressil põhjusel, et see
ühiskondlik organisatsioon pole siiamaani ametlikult registreeritud ning
juhatus koguneb ebaregulaarselt. Sõnavabaduse osas märkis minister, et
mari keeles trükitakse aastas üle kümne raamatu ning vabariiklikust eelarvest
on otsustatud suurendada marikeelsete tele- ja raadiosaadete mahtu. Minister
heitis Kozlovile ette, et põhikirja vastaselt on Mer Kangaš-i tegevus
politiseeritud.
Seevastu
Vladimir Kozlovi ettekanne põhines lihtsatel küsimustel: kui vabariigi
valitsus maride eest, keda on 43% elanikkonnast, niimoodi hoolitseb,
miks on endiselt keelatud vabariigi territooriumil ilmuda kõigil 14 opositsioonilisel
ajalehel, millest osa on marikeelsed, inimestel on aga lubatud lugeda
vaid ametlikku ajakirjandust, kust teravamad materjalid on ülevalttulnud
käsu peale ära koristatud? Miks mari lugejad siiamaani ei teagi, mida see
Europarlamendi resolutsioon siis sisaldas, millest nii palju on juttu olnud?
Kes oli 27. mai peksmisjuhtumi taga? Miks ei sõitnud Joškar-Olasse oma
juubelit tähistama maestro Andrei Ešpai?
Miks pole siiamaani selgitatud paljude ajakirjanike (sel aastal Jelena
Rogatšova ja Vladimir Kozlov ise) ründamise asjaolusid? Mulle tuli
kiri prokuratuurist, et peksmise uurimine on lõpetatud. Aga miks see on
lõpetatud, seda ei öeldud. Miks valitsus ei peata marurahvuslasi, kelle
jaoks marikeelne laul on piisav põhjus tänavakallaletungiks? Ja kummaline,
et Mer Kangaš-i registreerimine ja dokumentide vormistamine on takerdunud,
kuigi just minister Vasjutin ise on ka Mer Kangaš-i presiidiumi
liige. Iga selle organisatsiooni juhatuse istungit püüab valitsus õõnestada
ja maride juhte omavahel tülli ajada.
Jah, minister tõi küll arve marikeelsete koolide kohta, kuid vaikis
sellest, et mari keelt emakeelena kasutavate koolide arv on 2001. aasta
226-lt langenud 2005. aasta 196-le ning seal õppivate laste arv langenud
24 339-lt (2002) praeguse 18 692-ni. Ja mis kõige tähtsam: Marimaa Haridusministeerium
kuulutas, et mari keel kui riigikeel ei ole enam õpilastele kohustuslik.
See on Venemaa Konstitutsiooni (art. 68, p.2) otsene rikkumine. Samuti
ei luba vabariigi riigikeelt ignoreerida Venemaa keeleseadus (art. 2, p.
4) ja Marimaa keeleseadus.
Marimaa
juhtkonna hoiak mari keele suhtes ja keele kõnelejate õiguste ahistamine
väärivad kõige karmimat hinnangut. Ilma rahvusliku kaadrita ja õpikuteta
võib mari keel paljude keeleteadlaste hinnangul lakata eksisteerimast juba
sel sajandil. Läbi viidav Krupskaja-nimelise Riikliku Pedagoogilise Instituudi
ja Palantai-nimelise Muusikakooli sulgemine ning juhtkonnavahetus Mari
Pedagoogilises Instituudis on marikeelse hariduse sihikindla hävitamise
tööriistad. Samas on Venemaa on ratifitseerinud rahvusvahelise vähemusrahvaste
kaitse lepingu.
Kas võiks sellises olukorras mari avalikkus jääda osavõtmatuks? Kes
siis veel peaks kaitsma konstitutsiooniga tagatud õigusi? See pole mingi
politikaanlus, vaid elementaarne reaktsioon kujunenud olukorrale.
Mari rahva VII korralisel kongressil märtsis 2004 oli ainuüksi delegaate
302, Onõža-ks valiti V. Kozlov. Iga delegaat esindas 3000 marit
maride kompaktse asustuse piirkondadest. Vähem kompaktselt elavaid marisid
esindasid 200 külalist. See peaks kummutama väited, nagu Kozlovi tegevus
poleks legitiimne. Kas on kõik need inimesed vaid käputäis, nagu ütles
Vasjutin?
Kozlovile esitati küsimus, miks paljude pöördumiste ja avalduste all
on ainult kaks allkirja. Kozlov vastas, et tuleb eristada operatiivmaterjale
programmilistest. Operatiivmaterjalid ei vaja üldse referendumilaadset
protseduuri, sest nad edastavad informatsiooni. Programmiliste all on aga
tõepoolest kaks allkirja, kuid need kaks - Kozlov ja Nina Maksimova
- esindavad kaht suurt mari rahvast esindavat ühiskondlikku jõudu, Mer Kangaš-i
ja Mari Ušem-it. Nende kahe liikumise kandepind on palju laiem
kui näiteks valitsusmeelsel Mari Rahvuskongressil (mis koosneb tegelikult
ühest inimesest) või Tuan Vel-il, mis ei jätnud alles ühtainustki
mäemarikeelset raadioprogrammi. Kogu tagakiusamisest hoolimata jagab rahva
enamus Mer Kangaš-i ja Mari Ušem-i põhimõttelisi seisukohti.
Istungit kokku võttes ütles Venemaa Regionaalarengu ministeeriumi esindaja
Juri Balahnin: Me rääkisime täna palju probleemidest. Need on tõesti
olemas, kuid põhiline on, et mõtleksime, mida peame koos edasi tegema.
Ka märkus Vladimir Kozlovi poolt ettevalmistatud resolutsiooniprojekti
kohta oli tegelikult sõbralikus vormis, mitte vihases toonis, nagu Vasjutin
väitis oma intervjuus.
Aeg näitab, kas Marimaa valitsus on nõus koos probleme lahendama.
Kuid vepsa kultuuriühingu esindaja Zinaida Strogalštšikova sõnade
kohaselt peab just valitsus olema dialoogi rajajaks ühiskonnaga, just valitsus
peab kuulama ära kõikide liikumiste ja organisatsioonide arvamuse, mitte
nimetades osasid neist fašistideks või natsideks. Ühiskondlikud organisatsioonid
on rahvale lähemal kui oma portfellide pärast muretsevad ametnikud, kes
pretendeerivad ühiskondliku arvamuse monopolile. Juba 5% rahulolematuid
inimesi on palju, aga Marimaa parlamendivalimistel oli protestihääletajaid
tervelt 12%.
Käesoleva aasta augustis toimub Marimaal 10. Rahvusvaheline Fenno-ugristide
Kongress. Sinna on protestina mari rahva rõhumise vastu keeldunud sõitmast
juba üle 30 välismaise teadlase.
Jelena Kuzmina
|