Marid hoiavad oma pyhi salusid
05.09.2005
Ni¾egorodski oblastis asuvast 40st pyhast salust asuvad 20 ©arangski
rajoonis.
Sarangski
rajooni asustavad ammustest aegadest loodushoidliku põliskultuuriga marid.
Mari loodususk on toonud tänapäeva muistsed arusaamad inimese ja ymbritseva
maailma tasakaalustatud suhetest. Põlisusu toel said inimesed elada paiksena
tuhandeid aastaid, ilma kohalikku loodust hävitamata. Marid peavad loodust
enesega võrdseks. Mets on maride kodu, toitja, elu hoidja ja ennustaja.
Kuuskedel olev lumi ja pihlakamarjad ennustavad uudsevilja, tammetõrud
pohlasaaki, haavaurvad kaerasaaki, kibuvitsade õite pysivus aga kanade
munarohkust.
Marid on hinnanud inimeste tegusid selle järgi, kuidas need mõjuvad
loodusele. Soodustatud on tegemisi, mis aitavad taastada looduse esialgse
ilme. Näiteks peale palgiparvetust käidi läbi jõekaldad ja korjati ära
maha jäänud puutyved. Sedavõrd korras metsi ja puhtaid jõgesid kui ©arangski
rajoonis, kohtab harva. Siin oldi harjunud austama kõiki loodusvaime, ykskõik
kui palju neid ka poleks. Eriti hoitakse siin esivanemate pyhi salusid.
Need pole yksnes omapärased muuseumid, vaid ka lageda taeva all tegutsevad
pyhamud.
Maride
meelest lendavad teatud aegadel pyhadesse saludesse jumalad, et inimestega
kohtuda. Pyhades puudes aga elavad surnud või veel syndimata omaste hinged.
Ammustest aegadest peale on marid tulnud pyhapaikadesse oma jumalate juurde,
et öelda oma palved ja kostitada neid värske leiva, liha, kiisli ja kaljaga.
Tänapäeval kogunevad sajad marid pyhadesse saludesse tavaliselt kaks korda
aastas. Valmistatakse maitsvaid roogi ja kutsutakse jumalad pidusöögist
osa saama.
Pyhades saludes on peamisteks palvepuudeks nulg, tamm ja pärn, kuid
tavaliselt siiski kased. Paljudes pyhapaikades on säilinud ohvrikivid,
lõkkekohad ja ohvriloomade luude jaoks mõeldud augud.
Marid manitsevad võõraid: enne pyhapaika minekut tuleb käia saunas ja
panna selga puhtad valged rõivad. Pyhapaika tuleb minna heade mõtetega,
seal ei tohi riielda ega kära teha. Ja pidage meeles ? siin eksimusi ei
andestata. Kui vigastad põhjuseta puud või valad pesuvee jõkke, tuleb ka
vastutada.
Igas mari kylas teatakse kõnelda, mis juhtub inimesega, kes raiub pyhas
paigas puu. Tavaliselt selline inimene enam kaua ei ela. Pyha salu annab
jõudu neile, kes teda austavad, kuid hukutab enda ryvetaja.
Kohalike
sõnul on täiesti lubamatu, et keegi murraks pyhast salust oksa. On teada
palju juhtumeid, kus pyhapaiga ryvetajaid või kahjustajaid on tabanud haigused
ja surm. Kuid kui teelist ähvardab hädaoht, lubab pyha salu murda endast
pihlakaoksa karistamatult. Teatakse, et pyhapaik suudab aidata inimest,
kes on puutunud kokku halva jõuga. Paljud usuvad, et kurjad nägemused kaovad,
kui neid visata pyhast salust murtud pihlakaoksa või pihlamarjakobaraga.
Koduloomuusumi direktor ja kohalik elanik P. Osokin jutustab kahest
Malaja Ruda kyla mehest, kes surid peagi pärast seda, kui olid pyhast salust
ehituse jaoks paar puud langetanud. Räägitakse teisestki juhtumist, mis
leidis aset alles 10 aasta eest.
Moskva etnograafid pöördusid kart Arkadi Kudrjavtsevi
poole sooviga kylastada pyha salu. Vana kart kõneles teadlastega kaua,
enne kui andis loa pyhapaika pildistama minna. Ta tahtis veenduda, et kylalised
oskavad käituda nii, et nad pyhapaigale ja ensele teadmatusest liiga ei
tee.
Paar päeva varem oli pyhas salus toimunud palvus, kus paluti vihma.
Põud oli kestnud juba terve kuu. Ja just sel päeval, kui teadlased tahtsid
pyhapaika minna, hakkaski vihma kallama.
Teadlased
märkasid pyhas salus mõndagi ebatavalist. Kompassi magnetnõel hakkas seal
mitmes kohas tiirutama. Mõned teadlased aga tundsid end seal kummaliselt.
Hiljem selgus, et kahel noorikul, kes käitusid pyhapaigas eriti ettevaatlikult,
paranes nägemine. Kuid yhel teadlasel ei vedanud - ta oli lasknud kõrvust
mööda hoiatuse, et ohvrikatelt ei tohi puutuda ja yle lõkkeaseme ei tohi
astuda. Ainus kaader filmilindil, mis oli yle valgustatud, oleks kujutanud
teda ohvrikatelt hoidmas.
Kart tundis, mis pyhapaigas oli toimunud. Ta võttis salust naasjad vastu
sõnadega: "Keegi teist siiski puudutas katelt. Mul on tast kahju, kuid
ma ei saa enam midagi teha. Tal on jäänud veel kaks nädalat. Loodame, et
jääb ellu...".
Täpselt kahe nädala pärast sattus katelt puutunud teadlane haiglasse.
Ta oli leitud teadvusetult raudtee äärest. Enda nimi tuli tal meelde alles
mitu päeva hiljem. Meenus seegi, et ta oli läinud rongis yhest vagunist
teise, kui miski jõud tõmbas ta tamburis välisukse juurde.
---
Kart - maride palvevanem. Lugupeetud inimene, kes toimetab pyhapaigas
ja kes teab millal ja milliste sõnadega eri jumalate poole pöörduda ning
millega neid kostitada.
RIA "Kreml"
- MariUveri
materjalide põhjal
Maavalla Koda
|